Elk bedrijf moet elektronisch betalen aanbieden

Vanaf 1 juli 2022 moet elke bedrijf een vorm van elektronisch betalen aanbieden aan zijn klanten. Cash betalen blijft nog altijd een optie maar er moet een alternatief mogelijk zijn. Wat zijn de elektronische betalingsvormen die mogelijk zijn? Wij lijsten ze voor jou op.

Voor alle bedrijven die economische activiteiten verrichten in relatie tot consumenten. Ondernemingen die B2B diensten leveren zijn dus niet verplicht om elektronisch betalen aan te bieden. Echter vallen onder deze wetgeving wel activiteiten als zelfstandigen zoals tuinmannen; vrije beroepen zoals apothekers, dokters, tandartsen en advocaten; overheden zoals zwembaden, de bibliotheek of het cultureel centrum; verenigingen. De nieuwe verplichting geldt dus niet voor éénmalige of occasionele activiteiten die verenigingen organiseren.

Elke zelfstandige mag kiezen welke optie hij aanbiedt aan zijn klanten, echter is het belangrijk op te merken dat de overheid maaltijdcheques, ecocheques, consumentencheques, of cryptomunten en andere virtuele munteenheden niet beschouwd als geldige elektronische betalingsmogelijkheden. Cash betalen blijft dus zonder problemen mogelijk maar in het kader van het fraudebestrijdingsplan wil men alvast elektronisch betalen verplicht mogelijk maken. Hieronder de mogelijke opties om dit aan te bieden aan klanten:

Betaalterminal

De klassieke betaalterminal waarbij het mogelijk is om met de bankkaart en visa- of masterkaart te betalen kent iedereen wel. De meeste modellen ondersteunen ondertussen ook contactloos betalen met de kaart of andere vormen van contactloos betalen zoals NFC met de smartwatch of smartphone. Febelfin maakte een handig overzicht van de mogelijkheden omtrent deze optie in dit artikel.

Payconic

Payconic is de optie die geen ander toestel dan een smartphone vereist. Er is geen opstartkost en de kost per transactie is 0,06 in de winkel of 0,20 mobiel. Het werkt doordat klanten een QR code kunnen scannen waarna ze de betaling kunnen uitvoeren.

Overschrijving

De meeste bankapps laten toe om een QR-code te genereren die onmiddellijk door de klant kan worden gescand. Hierdoor kan je ook onmiddellijk nakijken of de transactie is gelukt. Deze optie is kosteloos en voldoende om als optie aan te bieden aan klanten.

Voor webshops

Voor webshops is het sowieso noodzakelijk om een online betaalmogelijkheid aan te bieden, dit is nu eenmaal de verwachting van online aankopen. Om de betalingen van je webshop te verwerken is het noodzakelijk om een overeenkomst af te sluiten om deze transacties te verwerken. Er zijn verschillende betalingsleveranciers die hiervoor mogelijk zijn, de meeste hebben kant-en klare pakketten die je in de webshop kan integreren.

Uiteraard verzorgd Landra dit voor zijn klanten zodat jij je kan focussen op andere zaken.

De kosten zijn afhankelijk van leverancier tot leverancier en voor welke type transactie werd gekozen, zo is een transactie met een kredietkaart duurder dan met een bankkaart. Voorbeelden van betalingsleveranciers voor webshops zijn CCVWorldlineEMSEasy Payments en Mollie.

Het is dus nog steeds mogelijk om cash te betalen. Echter dien je als ondernemer de mogelijkheid te bieden om ook elektronisch te betalen aan je consumenten. Via opties als een directe overschrijving kan dit kosteloos, wil je toch meer transacties kunnen verwerken is het misschien nuttig om te kijken naar een andere optie voor je bedrijf. Belangrijk is ook op te merken dat er voor verenigingen uitzonderingen zijn en dat bedrijven die enkel B2B diensten leveren ook zijn uitgesloten van deze verplichting.

Bron: Nieuw op 1 juli: ondernemingen moeten elektronisch betalen aanbieden – Nieuws – Data News (knack.be)