Sta je op het punt een website te (laten) maken voor je bedrijf en ben je op zoek naar een goede domeinnaam? Dan ben je het juiste artikel tegengekomen voor wat goede raad, lees gerust verder.
Een domeinnaam in het kort
Een domeinnaam is het adres waarop je website staat en waar mensen naartoe kunnen surfen via het internet. De domeinnaam van deze website is landra.be, de website waarop je nu dit artikel aan het lezen bent.
Het kind moet een naam hebben
Wanneer je een kindje verwacht, kies je zorgvuldig een mooie naam. Je schuimt websites af, let op elke naam in een serie of programma op televisie, je zoekt je lievelingsboek,.. Kortom je zoekt overal naar inspiratie tot je die ene naam tegenkomt waar je van zegt ‘dit is m’. Samengevat: je doet inspiratie op en neemt een beslissing op basis van gevoel.
Voor een domeinnaam gaat het proces er iets anders uitzien. Het gaat niet enkel om wat jij vind, maar ook om de herkenbaarheid en vindbaarheid van je website voor zoekrobots en (potentiële) klanten voor je bedrijf. Hoe start je dan dit proces?
Je bedrijfsactiviteiten omschrijven
Allereerst is het handig om even stil te staan bij de activiteiten van je bedrijf. Misschien start je nog maar net of heb je al wat jaren op de teller, in beide gevallen is deze oefening soms moeilijker dan eerst gedacht. Bijvoorbeeld: Je bent gestart met activiteit A en biedt ondertussen al B en C aan, of je doet activiteit A zelfs niet meer. Zowel voor startende ondernemingen als bedrijven die al jaren bestaan, is het soms nodig je aanbod uit te breiden of bepaalde zaken niet meer aan te bieden. Ondernemen is vallen en opstaan, testen en aanpassen.
Hoofdactiviteit in je domeinnaam opnemen?
Je domeinnaam aanpassen telkens wanneer je aanbod wijzigt, is geen goed plan. Een domein bouwt namelijk een bepaalde waarde of score op en die is niet gemakkelijk mee te nemen naar een ander webadres. Denk daarom goed na over een overkoepelende term die de hele lading van je website dekt, ook al pas je in de toekomst misschien enkele (rand)activiteiten aan.
Vroeger had het een voordeel om een belangrijk keyword in je domeinnaam te gebruiken omdat je hierop dan beter gevonden zou worden. Dit is nu niet meer het geval, dus voor een betere vindbaarheid is dit niet nodig. Beter een website met goede content over een bepaald onderwerp, dan een website met een keyword in de domeinnaam maar zonder nuttige inhoud.
Kortom een goede domeinnaam is…
Als samenvatting kunnen we stellen dat dit de kenmerken zijn van een goede domeinnaam:
- Tijdloos en duidelijk: het geeft weer waar je website over gaat
- Makkelijk uit te spreken en te schrijven (liefst met zo weinig mogelijk speciale tekens en streepjes)
- Goed te onthouden
- Genoeg onderscheidend van anderen (indien jouw grootste concurrent springkastelenverhuur.be is, neem je best niet de naam springkasteelverhuur.be)
Landra staat uiteraard steeds klaar met raad en daad om je bedrijf op de kaart te zetten. Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek rond websites of andere online activiteiten.