Google Ads is volop in verandering

Google Ads (vroeger Google Adwords) is de laatste jaren erg aan het vernieuwen. Wat vroeger werkte, bestaat de dag van vandaag misschien al niet meer. De manier van campagnes opzetten is hierdoor ook erg in verandering. Enkele voorbeelden van wijzigingen in Google Ads die hier een grote invloed op hebben gehad.

  • Biedingen op keyword niveau zijn bijna volledig verleden tijd, biedstrategieën nemen nu deze taak op zich.
  • Zoekwoordtypes staan niet stil, zo is de modifier voor breed zoeken weggehaald en is exact veel minder exact geworden.
  • De gewone tekstadvertenties met 2 of 3 headlines en 2 descripties zijn ook stelselmatig vervangen door Responsive advertenties waarbij meerdere headlines en descripties automatisch worden getest door machine learning.
  • Er worden nieuwe campagnetypes ontwikkeld zoals Discovery campagnes, andere types zoals Shopping campagnes worden vervangen. Hierover gaan we het vandaag hebben.

Google Shopping campagnes verdwijnen

Mocht je het nog niet opgevangen hebben, de nummer 1 campagne voor productverkoop verdwijnt: de Shopping campagne.

Ook al lijkt het nog niet zo heel lang geleden dat Shopping campagnes een upgrade kregen van gewone Shopping naar Smart Shopping campagnes, wordt ook deze vernieuwde variant binnenkort niet meer ondersteund. In de plaats hiervan wordt er een mogelijkheid aangeboden om deze campagnes om te zetten naar Performance Max Campagnes. Performance Max is het nieuwe paradepaardje van Google, maar wat maakt dit nu juist zo speciaal? We duiken er samen even in.

Performance Max

Een performance Max campagne is een allesomvattend campagnetype waar je allerlei copy, visuals (afbeeldingen, video’s), productfeeds (indien van toepassing) en klantenlijsten invoert en in ruil vertoond wordt op praktisch alle mogelijke Google plaatsingen. Deze zijn: YouTube, Display, Search, Discover (wanneer je naar rechts swipet op een Android smartphone), Gmail en Google Maps.

Discovery platformen

Waar dus vroeger voor elke plaatsing in apart campagnetype voor bestond (Search campagnes, Display campagnes, YouTube campagnes, etc), willen ze nu 1 campagne aanbieden waarop je op meerdere plaatsingen vertoond wordt. Het resultaat is minder controle voor de adverteerder en meer afgeschermde *magie* door Google. Gelukkig zijn er ook voordelen aan Performance Max campagnes. We delen even een screenshot uit het Google Support artikel.

Voordelen PMax

Onze aanbevelingen

Ondertussen hebben we bij Landra de voorbije maanden dat Performance Max al beschikbaar was, uitgebreid kunnen testen wat werkt en wat niet werkt. We bevelen dan ook aan om niet te wachten tot je Shopping campagnes automatisch worden omgezet naar Performance Max (dit zal gebeuren tussen juli en september ’22), maar om zelf het heft in handen te nemen en een Performance Max campagne op te zetten. Dit is ook het uitgelezen moment om zowel je doelstellingen als je teksten en afbeeldingen onder de loep te nemen en op te frissen. Want je campagnes zijn maar zo goed als de strategie erachter en de gegevens die je invoert, of het nu afbeeldingen, tekst of video’s zijn.

Hoor je het ondertussen al donderen in Keulen wanneer we spreken over campagnetypes, productfeeds en klantenlijsten? Contacteer ons en wij kijken even mee tot waar je geraakt bent of zetten de nieuwe campagnes voor jou klaar. Ook workshops op maat behoren tot onze mogelijkheden, we zijn er zeker van dat we je op één of andere manier zeker vooruit kunnen helpen.