Wat zijn KPI’s en wat kan je ermee doen?
Online marketing KPI’s (voluit Key Performance Indicators) zijn cijfers waarmee je je online aanwezigheid en handelingen kan analyseren. Je kijkt naar de metric(s), om een tussentijds idee te krijgen van hoe je aan het vorderen bent naar het behalen van je vooropgestelde doel. Zowel je metrics als je doel stel je op voorhand vast. Met andere woorden, KPI’s zijn een indicatie van hoe succesvol je op die moment bent.
Voorbeelden van KPI’s, afhankelijk van je doelstelling:
Doelstelling | KPI |
Zichtbaarheid (Awareness) | Aantal volgers op diverse sociale media platformen |
Engagement | Aantal interacties op je social media posts |
Verkoop | Verkochte producten of leads voor diensten |
Social media metrics kan je opvolgen in de platformen zelf, meestal in een metrics dashboard. Deze geven je een idee hoe je volgersnetwerk groeit en hoe je social media posts of advertenties presteren. Veel metrics zijn te zien in de platformen zelf, sommige zijn nuttig om op te volgen, sommigen zijn dat minder. Weet dus naar wat je kijkt door op voorhand te bepalen wat belangrijk is voor jou en jouw bedrijf.
Hoe stel je KPI’s op?
KPI’s zijn op te delen in marketing goals, die meestal ingedeeld worden in 3 hoofdcategorieën. Hieronder geven we voorbeelden mee per marketing goal. Gebruik deze voorbeelden gerust om je eigen KPI’s te bepalen en op te volgen.
Awareness
- Aantal volgers (hoeveel mensen je account volgen en je posts kunnen zien in hun feed)
- Totale bereik (hoeveel mensen je posts zien -> dus ook vrienden van volgers die je posts liken of erop reageren of delen)
- Impressies (hoeveel keer je post is getoond -> geeft niet de individuele impressies weer, wel de totale. Dus als iemand je post 2x heeft gezien, zal dit dubbel geteld worden)
Engagement
- Likes (hoeveel mensen hebben gereageerd op een post door op like te klikken)
- Shares (hoeveel mensen je post hebben gedeeld)
- Comments (hoeveel reacties je post heeft teweeg gebracht)
- Kliks (hoeveel keer iemand op een link heeft geklikt die in je post stond, vb klik naar je website)
Tips:
veel likes maar weinig comments? Stel een vraag
Veel likes & comments, geen kliks? Zeg duidelijk wat de lezer moet doen of wat de meerwaarde is wanneer ze klikken
Groot bereik maar weinig interactie? Denk na of het onderwerp van je post wel aansluit bij je publiek
Veel interactie maar weinig bereik? Probeer je doelgroep uit te breiden
Conversion (kopen of iets doen)
- Sales (product kopen)
- Website
- App downloaden
- Lead generatie (e-mailadres)
Deze laatste & vaak belangrijkste categorie is niet makkelijk te meten in de platformen van de sociale media kanalen zelf, aangezien de actie hier meestal niet op gedaan wordt. Daarom is verwijzen naar je website hier een betere manier. Een must is dat de conversiemeting (ook tracking genoemd) hier volledig op punt staat. Hiervoor kan je gebruik maken van Google Tag Manager om tags te installeren en Google Analytics om het gedrag op de website te analyseren.
Hoe dien je KPI’s op te volgen?
KPI’s dienen niet enkele op korte maar zeker ook op lange termijn vergeleken worden, om te zien of je de goede weg op bent. Ze staan echter niet in steen gebeiteld en dienen aangepast te worden wanneer je bedrijfsdoelstellingen veranderen.
Let ook op: niet elke feestdag valt elk jaar op dezelfde moment, dus hou hier ook steeds rekening mee als je periodes met elkaar vergelijkt.
Heb je na het lezen van deze blogpost vragen? Contacteer ons met al je vragen rond het het opstellen van KPI’s.
Bij Landra helpen we onze klanten bij het zoeken naar de juiste KPI’s en deze op de juiste manier te interpreteren. Ook zorgen we voor overzichtelijke rapporten zodat je geen uren tijd verliest met het zoeken naar de meest relevante cijfers.