Het nieuwe jaar is gestart, het ideale moment om stil te staan bij je huidige SEO strategie en aanpassingen te maken waar nodig.

Search Engine Optimisation

SEO is een lang termijn marketing aanpak en geeft geen direct resultaat, dat weet ondertussen iedere marketeer al dan niet uit ervaring. Maar hoe kan je er dan voor zorgen dat je website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten? En wat mag je zeker niet doen als je wilt vermijden dat sommige pagina’s helemaal niet vindbaar zijn?

Even terugspoelen

Er zijn de laatste jaren heel wat updates geweest rond de Google zoekmachine rankings. Sommige updates hebben ervoor gezorgd dat de focus van een SEO strategie wat verschoof. Elke update tot nu toe is – naar ons gevoel – een logisch gevolg van de toestroom aan nieuwe artikels die dagelijks op het internet verschijnt. Ook dragen ze stuk voor stuk bij aan de missie van Google Search:

 

Onze missie is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Het begint met Google Zoeken.

Voor wie zich nog niet zo lang in de SEO wereld verdiept, zetten we de belangrijkste core updates en de vertaling voor jouw SEO strategie even op een rijtje:

Mobile friendly update

April 2015

De Mobile friendly update is niet moeilijker dan de naam doet uitschijnen: mobiel vriendelijke websites krijgen voorrang in de zoekresultaten.

De takeaway van deze update  – die ondertussen al meer dan 7 jaar geleden is – is duidelijk: zorg ervoor dat je website responsieve is en zich aanpast aan alle schermen. De laadsnelheid is hierbij ook van groot belang.

Deze update zorgde voor een heuse verandering in het bouwen van websites. Waar ervoor mobiele websites absoluut geen prioriteit waren, was dit vanaf nu niet langer te negeren. Want wat is het nut van een website als hij niet vindbaar is in de zoekresultaten?

Page experience update

Februari 2022

Om te zien of je website voldoet aan de page experience update, is het voldoende om je de volgende vragen te stellen:

  1. Is je website beveiligd met een https verbinding? (ja zou het antwoord moeten zijn)
  2. Bevat je website opdringerige advertenties? (nee zou het antwoord moeten zijn)
  3. Voldoet je website aan de Core Web Vitals voorwaarden? (ja zou het antwoord moeten zijn)

Het laatste punt kan je onder andere bekijken vanuit Google Search console waar een rapport is ingebouwd om deze voorwaarden te kunnen opvolgen.

Helpfull content update

Augustus 2022

De laatste grote core update situeerde zich deze zomer, met de Helpfull content update. Na een lange aankondiging werd deze update het web ingestuurd met als doel de inhoud op het web te verbeteren. Het is niet langer belangrijk om zomaar artikels en pagina’s te schrijven, maar vooral om nuttige content te publiceren.

Key takaway: De inhoud van je website moet interessant, nuttig en uniek zijn. Teksten kopiëren van andere websites was reeds uit ten boze, maar dit werd met deze update nog belangrijker. Tekst of inhoud overnemen van andere website en wat herschrijven is niet de bedoeling, je moet extra inzichten en waarde kunnen toevoegen voor de lezers.

Gebruik hiervoor alle mogelijke formatie zoals blogs, video’s, whitepapers en plaats hierbij de lezer op de voorgrond. Wat vinden zij interessant om te lezen, wat willen zij weten? In tegenstelling tot “wat wil ik als bedrijf vertellen”?

Benieuwd of je website aan al deze core updates en voorwaarden voldoet? Laat ons een kijkje nemen en neem gemakkelijk contact met ons op via het contactformulier.

Ontbreekt hier volgens jou nog een belangrijke update? Ook dat horen we graag via het contactformulier.

 

SEO tips voor 2023

Na deze duik in het verleden, geven we ook graag een paar tips voor je SEO strategie van het komende jaar.

  • Audience First

Neem de tijd om na te denken over je target audience. Je content en bedrijf kan nooit interessant zijn voor iedereen. Er zijn miljoenen opzoekingen op Google per dag, je kan er nooit altijd staan. Het is belangrijk om jouw deel af te bakenen en daar sterk in te staan.

Wij bij Landra helpen vooral KMO’s en dit proberen we steeds in ons achterhoofd te houden als we een blogpost schrijven of een stuk content plaatsen op sociale media. Wat is interessant voor hen, niet voor de grote bedrijven zoals AB Inbev of Colruyt want die nemen grotere agency’s onder de arm of hebben een eigen marketing afdeling.

  • Nieuw formats

Produceer niet enkel geschreven tekst maar experimenteer ook eens met andere formaten zoals een interessante podcast. Of stap mee in de nieuwe video formats zoals TikTok of Google Shorts.

Deze korte video’s zijn een extra manier om je bedrijf in de kijker te zetten of zelfs een kijkje achter de schermen te laten zien. Dit draagt zeker bij tot een positieve employer branding, meer dan een geschreven stuk tekst met hoe fijn de werksfeer is.

  • Over ons pagina’s

Over ons pagina’s op bedrijfswebsites worden ook steeds belangrijker. Mensen vragen zich meer en meer af wie de personen achter een bedrijf zijn, vooraleer ze beslissen of ze hiervan producten wensen te kopen of een samenwerking aan te gaan.

 

Benieuwd naar meer SEO ondersteuning? Neem contact op via de contactpagina en kom te weten hoe een samenwerking met Landra eruit kan zien.