Waarom indexeert Google niet alle pagina’s die terug te vinden zijn op internet? Het is een grote frustratie van veel SEO specialisten. Soms zijn er pagina’s die Google niet opneemt in zijn zoekresultaten. Het kunnen pagina’s van je website zelf zijn of andere pagina’s die verwijzen naar jouw website. Een seo-expert deed ondanks zijn beklag op een Reddit forum en gooide zijn vraag in de groep: Waarom tonen SEO-tools niet alle backlinks (Why SEO tools don’t show all backlinks?). Het antwoord is simpeler dan je denkt. Wij verduidelijken het voor u.
Niemand minder dan John Meuller, de SEO communicatiepersoon van Google gaf namelijk antwoord op de vraag. Hierdoor kunnen we een aantal belangrijke lessen trekken uit het antwoord.
Zo leert hij ons dat het onmogelijk is om het volledige internet te crawlen. Ter herinnering crawlen is het exploreren van internetpagina’s zodat deze opgenomen worden in de zoekresultaten. In theorie heeft het internet een oneindig aantal URL’s en niemand kan al deze URL’s bekijken én een lijst bijhouden met al deze URL’s in. De kostprijs om al deze URL’s regelmatig te bekijken zou onrealistisch hoog zijn. Daarom maken alle crawlers keuzes over welke content waard is om bekeken te worden.
Wat moet je doen om te zorgen dat jouw website niet genegeerd wordt door Google?
Belangrijk is te kijken wat crawlers helpt bepalen of pagina’s nuttig zijn om op te nemen in hun index en eventueel later opnieuw te bekijken. Dit is uiteraard alles waarrond SEO draait dus het is niet mogelijk om hier een kort antwoord op te geven dat altijd van toepassing zal blijven. De techniek staat namelijk niet stil. Wel staat het momenteel vast dat het belangrijk is om te zorgen voor volgende zaken op je website:
Unieke content
Een unieke website is belangrijk, niet enkel om je te onderscheiden van je concurrenten en voor je klanten maar ook voor Google. Als je website namelijk geen meerwaarde levert in Google zal deze slechter scoren. Zo is het belangrijk om steeds te zorgen voor unieke teksten, hiervoor kan je beroep doen op professionele copywriters zodat je zelf jouw kostbare tijd niet hoeft op te offeren om unieke onderwerpen te vinden om over te schrijven. Unieke website content gaat echter verder dan enkel teksten op je website, zo is het ook belangrijk om je foto’s, lay-out, blogposts etc te verzorgen zodat ook deze jouw bedrijf weerspiegelt.
Technische aspecten
Bij het maken van een website komt meer kijken dan enkel het uiterlijk zoals leuke teksten en foto’s. Ook de motor van de website moet kwalitatief zijn. Zo zijn er een hele boel richtlijnen die opgevolgd moeten worden: niet teveel nutteloze code, bepaalde informatie op bepaalde plaatsen, snelle laadtijd, etc. Uiteraard is dit het werk van jouw websitebouwer, daarom is het belangrijk om steeds iemand te kiezen met kennis van zaken die met al deze aspecten rekening houdt.
Andere aanwezigheid
Een goede website met unieke content is een goede start maar belangrijk is te beseffen dat dit een onderdeel is van een groter geheel. Zo is aanwezigheid op sociale media ook steeds belangrijk. Sociale signalen of posts mogen dan wel niet zijn opgenomen in de onderdelen die deel uitmaken van een betere ranking volgens Google, toch zijn er verschillende case-studies die het belang van social shares, likes en tweets aantonen. Met jouw bedrijf aanwezig zijn op sociale media op een consistente en professionele manier is echter een tijdrovende bezigheid. Gelukkig kan je hiervoor ook terecht bij onze social media managers. Zo ben je zeker van een aanwezigheid, zonder dat je hierin je kostbare tijd moet investeren.
Wil je John zijn letterlijke antwoord zelf lezen? Dat kan op het Reddit-forum. Wil je meer informatie over hoe je jouw website aan de top kan krijgen? Neem dan contact op met ons om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken. Wij zorgen ervoor dat jij je kan focussen op het runnen van jouw bedrijf, terwijl wij ons bezighouden met de online zichtbaarheid ervan. Wij werken steeds op maat van jouw bedrijf zodat je zeker kan zijn van kwalitatieve en unieke service.