Op Wereldboekendag delen wij graag onze ervaring met het boek ‘Content! Zuurstof voor je klanten’ van Antal de Waij, een managementboek rond contentmarketing.

Online aanwezigheid

Gezien wij beseffen dat voor KMO’s het online- en contentverhaal iets is dat er – na het werkende krijgen van een bedrijf – meestal op het laatste moment nog bij komt. Omdat het moet, omdat concurrenten het ook doen, etc. Omdat wij weten dat niet elke zaakvoerder tijd heeft om zich in alles te verdiepen, helpen wij graag met het uitbouwen van een online aanwezigheid, waar content een grote rol bij speelt.

In het eerste hoofdstuk van het boek wordt dieper ingegaan op wat contentmarketing juist inhoudt en welk deel in het boek vooral wordt uitgediept.

Wat is contentmarketing

Definitie van contentmarketing: ‘Contentmarketing is een consistente meetbare marktbenadering die de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plaats, in de juiste vorm aan de juiste klant presenteert, met als doel een winstgevende klantrelatie te realiseren.

Uit deze definitie kunnen een paar elementen geïsoleerd worden: Consistent, Meetbaar, Markbenadering, Juiste informatie, Juiste moment, Juiste plaats, Juiste vorm, Juiste klant, Winstgevende klantrelatie.

Het gedrag van klanten die antwoorden op hun vragen willen, staat centraal in contentmarketing. En een doordachte strategie is nodig om het gewenste resultaat te behalen.

Doelstellingen van contentmarketing

Waarom hoor ik je zeggen? Ook dit komt aan bod in het boek. Met een klein verschil tussen B2C-bedrijven (bedrijven die producten/services aanbieden aan consumenten) en B2B-bedrijven (waar andere bedrijven hun consumenten zijn). Deze redenen zijn samen met het veranderende mediagedrag en afnemende reclamebereik de grootste drijfveren met het starten van een contentstrategie.

Met contentmarketing krijgen bedrijven meer bekendheid en engagement. Ze genereren meer leads en ze behouden klanten. Andere voordelen van de inzet van content zijn kostenbesparing, een betere vindbaarheid van je website, meer autoriteit voor je merk en meer verkeer op je website.

Content is al sinds jaar en dag een overtuigende manier om klanten te informeren. Via traditionele middelen als tv, kranten en tijdschriften ging dat lang goed. Maar met de komst van internet is het gedrag van klanten veranderd. Daarmee is contentmarketing de motor van moderne marketing geworden. Het maken van content is niet meer voorbehouden aan traditionele uitgevers, maar wordt gedaan door influencers en bedrijven zelf. Met de enorme toestroom van het aanbod van content is er een overvloed aan informatie ontstaan. Daarom zoeken klanten, door vragen te stellen aan zoekmachines zoals Google, continu naar antwoorden. Je klant wil de juiste relevante en bruikbare content vinden op het moment dat hij die nodig heeft in zijn leven. Content is noodzakelijk voor je klanten, net als zuurstof.

Het boek

We waren vooral verrast van de vlotheid waarmee het boek gelezen kan worden, met concrete voorbeelden en extra informatie. Zo is het voor iedereen duidelijk, of je nu een achtergrond in marketing hebt of niet. De meeste definities worden uitgelegd in het boek, en anders is er natuurlijk steeds nog Google 😉

Sidenotes

Gezien het boek maar liefst 432 pagina’s bevat, kan het zijn dat we binnenkort nog wat tips meegeven in een nieuwe blogpost, dus hou zeker onze website en sociale media kanalen in de gaten indien je geïnteresseerd bent.

Ook geven we graag even mee dat wij de herziene versie van 2022 gelezen hebben, deze kan hier en daar wat veranderd zijn tegenover de originele versie.