Sinds deze zomer is er een nieuwe zoekmachine uitgerold voor het grote publiek, Brave Search.

Er is een nieuwe zoekmachine die sinds deze zomer ook gebruikt kan worden door iedereen. De zoekmachine Brave Search is uit bèta gehaald door het moederbedrijf Brave. Na hun eigen browser hebben ze nu dus ook hun eigen zoekmachine. De zoekmachine was sinds Juni 2021 door iedereen te gebruiken maar stond nog in Beta. Moet Google vrezen voor zijn marktaandeel van 92 procent in België?

De nieuwe zoekmachine is te bereiken via de url: https://search.brave.com/. Het belangrijkste kenmerk van de zoekmachine is dat ze aangeeft om gebruikers niet te tracken. IP-adressen van je zoekopdrachten worden dus niet bijgehouden waardoor je anoniem zoekopdrachten kan uitvoeren.

Geen algoritme

In tegenstelling tot alle zoekmachines die we vandaag de dag kennen, pakt Brave search een aantal aspecten anders aan. Zo schuilt er geen algoritme achter de resultaten dat deze filtert of aanpast. Zelf geven ze aan dat de zoekresultaten de resultaten zijn zonder manipulatie van big tech en zullen deze nooit worden aangepast in functie van gebeurtenissen, politieke, religieuze, ethische of andere voorkeuren. Uiteraard houden ze zich wel aan de wetgevingen die van toepassing zijn, zoals copyright en GDPR.

Afbeeldingen en video-resultaten

Zelf geeft Brave aan dat ze voor deze resultaten grotendeels vertrouwen op de resultaten van Bing. Dit zien we ook terug in de tests die wij uitvoerden, zo kregen we voor zoekopdrachten als “Eiffeltoren” dezelfde resultaten op Brave en op Bing.

Eiffeltoren in Bing Images
Eiffeltoren in Brave Images

Op concrete vraagstellingen zoals “Hoe hoog is de Eiffeltoren?” kan Brave Search nog niet onmiddellijk een sluitend antwoord geven, wat in Google al wel het geval is met uitgelichte antwoorden.

Resultaten van “Hoe hoog is de Eiffeltoren?” in Google Search

Waarom kiezen voor Brave Search in plaats van Google Search of een andere zoekmachine?

  • Brave laat toe om anoniem te zoeken op internet, ze houden geen geschiedenis bij van al uw voorgaande zoekopdrachten zoals Google.
  • In de toekomst is het de bedoeling om een betalende, advertentievrije versie van de zoekmachine te lanceren. Zo kan je zoeken zonder eerst door een pakket van advertenties te moeten scrollen.
  • Zoals hierboven reeds aangegeven gebruiken ze hun eigen zoekindex zonder zoekalgoritme die de zoekresultaten kan beïnvloeden.
  • Het is mogelijk om je regio in te stellen zodat je de resultaten ontvangt uit deze regio. In Google is het zonder omwegen veel lastiger om je regio aan te passen van je zoekresultaten.
  • Brave houdt zoeken op andere zoekmachines niet tegen, meer zelfs, je hebt knoppen om direct op de andere zoekmachines je zoekopdracht te herhalen.
  • Er is een donkere modus beschikbaar. Je kan het kleurgebruik van de interface aanpassen via de instellingen.
  • Via de knop ‘info’ kan je meer informatie opvragen over de origine van de zoekresultaten. Zo zal je bij sommige resultaten zien dat de resultaten afkomstig zijn van Brave, en bij andere van third parties. Sommige zoekopdrachten zijn namelijk geanonimiseerd resultaten van Google en Bing. Hoe meer mensen Brave Search gaan gebruiken, hoe minder dit zal voorkomen gezien de index hierdoor kan groeien.

Landra volgt altijd de nieuwste ontwikkelingen op het web op de voet en gaat ook aan de slag om klanten met de nieuwste diensten en producten te kunnen verderhelpen en ondersteunen. Zo is Brave Search misschien nu nog niet interessant voor jou als KMO, maar wie weet wat de toekomst zal brengen. Wij zijn er alvast klaar voor, jij ook?