Het opzetten van Google Ads campagnes lijkt met performance max makkelijker dan ooit. Maar er is een grote adder onder het gras..Google laat het steeds makkelijker lijken, “volg het stappenplan en klaar is kees”. Maar zijn de keuzes die gemaakt moeten worden zo vanzelfsprekend? We testen het uit en doorlopen de instructies stap voor stap. 

 

Instructies om Performance Max campagnes op te zetten

1. Start een nieuwe campagne

2. Stel budget en biedingen in

3. Voeg locatie en talen toe

4. Stel een componentengroep samen

5. Campagne publiceren 

In deze 5 stappen zou de klus geklaard moeten zijn, lijkt niet veel, toch? Maar in realiteit brengen de keuzes die je moet maken per stap enorm veel vragen naar boven. We doorlopen deze vijf stappen even zonder onze jarenlange ervaring als online marketeers. Want Google zegt zelf dat een product zoals de performance max campagne gemakkelijk op te zetten én te beheren is. Let’s put it to the test.

Instructies om Performance Max campagnes op te zetten

1. Start van de campagne

– Bij de start van de nieuwe campagne moet een campagnedoel gekozen worden.

 

Even niet oplettend zijn en zomaar een keuze maken, kan grote gevolgen hebben. Hier doel dat je hier kiest, heeft namelijk invloed op de verdere mogelijkheden van de campagne. In deze eerste stap kan het dus al helemaal fout gaan als je een performance max campagne wilt opzetten, dit is namelijk niet mogelijk met de doelen product- en merkoverweging, merkbekendheid en bereik en app promotie.

– Selecteer de conversiedoelen voor de campagne.

Naast het opzetten van een campagne is tracking absoluut beslissend voor de resultaten van de campagne. Anders weet de campagne namelijk niet waarnaar het moet sturen. Maar dit krijgt niet eens een eigen stap in het stappenplan, erg bedenkelijk als je het ons vraagt. Als leek is het ook niet onmiddellijk duidelijk dat je met enkel een Google Ads account geen knoppen op je website kan tracken, hier heb je namelijk een koppeling met een tracking platform zoals Google Analytics en Google Tag Manger voor nodig.

Je krijgt hier de keuze uit ‘website conversies bijhouden’, ‘importeren uit andere bronnen zoals Google Analytics’, ‘app conversies’ of ‘telefoongesprekken bijhouden’. Lastige keuze als je niet bekend bent met conversiemeting. Zomaar alles beginnen tracken is ook niet de bedoeling, hoe maak je onderscheid tussen wat echt belangrijk is en wat minder? Opnieuw gissen naar antwoorden bij deze stap.

– Geef je campagne een naam

Campagne benaming of naming convention is erg belangrijk en hangt af van de strategie van het hele account. Voorzie je een campagne per taal of per taal/land? Kan je ook meerdere landen targetten met dezelfde campagne? Is dit een goed idee of beter niet? Ook hierbij kan Landra adviseren, maar heeft een leek het raden naar gezien Google hierbij geen verder advies geeft.

2. Stel budget en biedingen in

– Budget instellen

Wat is het maximum budget dat je wilt uitgeven? Wordt het budget best geheel vanaf de start ingevoerd of is het beter om nog ruimte te laten om het budget te verhogen, afhankelijk van de resultaten? Stellen we een gemiddeld budget per dag in of gaan we voor een maandbudget? Deze vragen kan je je stellen wij het invoeren van het budget. 

Om een realistisch budget te kunnen instellen, is het handig wat marktonderzoek te doen over de gemiddelde kosten per klik. Indien je reeds een doel voor ogen hebt, kan er ook omgekeerd gewerkt worden; hoeveel budget hebben we nodig om bepaalde resultaten te verkrijgen? Beide methodes vragen extra kennis van zaken. Contacteer ons gerust om hier samen naar te kijken.

– Biedingen instellen

Welke biedstrategie kiezen we? En wat voor gevolgen heeft dit? Laat ons dit even duidelijk stellen: de biedstrategie is de motor, die stuurt de campagne naar bepaalde resultaten, dus de afweging tussen conversies (conversies maximaliseren of doelkosten per actie instellen) en conversiewaarde (conversiewaarde maximaliseren of ROAS-doel) is van onschatbare waarde. Uiteraard moet tracking ook conversiewaarde bevatten om deze mogelijkheid te gebruiken.

3. Voeg locatie en talen toe

Targetten op basis van regio of kiezen voor een straal? Hoe ver kunnen we gaan met ons budget? Opnieuw meer vragen dan antwoorden. Vul daarbij nog maar wat extra extra instellingen in (waar je extra kennis voor nodig hebt om ze goed te doorgronden), zoals advertentieplanning, uiteindelijke URL, URL-opties zoals URL-parameters. Niet alle stappen zijn verplicht maar opnieuw heeft elk ingevuld veld wel degelijk invloed op de eindresultaten.

 4. Componentengroep samenstellen en toevoegen

De meest voor de hand liggende stap: advertenties opbouwen door componenten toe te voegen zoals producten via een feed in Merchant center, logo’s, video’s, koppen, beschrijvingen, call-to-actions, enzoverder. De kwaliteit van deze componenten hebben ook veel in de hand en deze zo goed mogelijk krijgen kan vaak meerdere dagen in beslag nemen (afhankelijk van de grootte van de campagnes). Merchant center opzetten om een productfeed te creëren, professionele foto’s of video’s laten nemen en zoveel meer. 

Doelgroepsignalen toevoegen is optioneel maar uitaard erg belangrijk. Beslis (deels) zelf nog wat voor een publiek je wilt bereiken.

5. Campagne publiceren 

 

Conclusie

Om een performance max campagne op te zetten is het inderdaad makkelijker gemaakt aangezien de setup in de een vorm van stappenplan wordt aangeboden. Maar al deze instellingen invoeren, kan een hele hoop onderliggende vragen oproepen. Over de theorie kan je met wat opzoekwerk online al een heel eind komen, maar praktijkervaring lijkt nog meer onmisbaar geworden.

Waarom krijg je niet de gewenste resultaten of wat werkt er nu juist het beste? Voor al deze vragen is Landra het perfecte aanspreekpunt. We nemen je graag mee in de wereld achter de biedstrategieën en stellen onze jarenlange ervaring ter beschikking voor onze klanten. Beheer je graag zelf je campagnes maar heb je graag wat hulp bij het opzetten, of laat je liever alles over aan een specialist? Contacteer ons voor een samenwerking.

Graag meer lezen over social media advertising? Dat kan op deze paginaMeer blogposts kan je op onze blog terugvinden.