Oude Search advertenties (ETA’s) zijn passé
Misschien heb je het al opgemerkt, misschien nog niet, maar Google heeft de switch gemaakt. Vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties meer gemaakt of bewerkt worden. Gedaan met uitstellen om responsive Search ads aan te maken. Ben je nog niet helemaal mee met hoe en waarom? We zetten de feiten – en wat extra tips – op een rijtje in deze handige blogpost.
Opkomst Responsive Search ads
Wie al een paar jaar Google campagnes beheert (en dan specifiek Search campagnes) kan zich waarschijnlijk de opkomst van Responsive Search Ads in 2018 nog herinneren. Van 3 mogelijke koppen/headlines ging het naar maar liefst 15 en de varianten van de beschrijvingen/descriptions werden opgetrokken van 2 naar 4.
In eerste instantie ging dit om een nieuw advertentietype dat naast de expanded text ads liep. Dit gaf je de tijd om al je zoekcampagnes om te vormen. Wel nu is de tijd aangebroken dat de RSA’s de enige ads zijn die nog in gebruik zijn. Sinds kort is het dus niet meer mogelijk om ETA’s aan te passen. Daarom geven wij graag enkele tips mee rond het gebruik van RSA’s en hoe je ze zo relevant mogelijk kan maken.
Wat maakt deze ads responsive?
In de eerste plaats kan je simpelweg je huidige ETA’s overzetten naar deze nieuwe variant en klaar. Maar dan heb je het responsieve effect nog niet in rekening genomen. RSA zijn niet enkel meer headlines en descriptions maar maken vooral gebruik van automatisering. Er blijven echter maximum 3 headlines en 2 descripties vertoond worden. Maar als je niets vastpint (meer info hierover bij tips & tricks hieronder) dan kiest automatisering welke vertoond worden en op welke plaats. Dit gebeurt op basis van allerlei signalen en informatie die de zoekrobot heeft over het zoekgedrag van de persoon die de opzoeking doet. Deze extra informatie zorgt ervoor dat de advertenties beter presteren.
RSA’s optimaliseren
RSA’s optimaliseren kan op 2 grote momenten: tijdens de aanmaak zelf of wanneer de ads al een tijdje aan het roteren zijn.
Met de ingebouwde ad strenght tool
Tijdens het schrijven van je RSA’s helpt Google je al een heel eind verder door tips te geven in de interface, onder andere met de ad strength tool. Die geeft je advertentie een score van Onvolledig, Slecht, Gemiddeld, Goed tot Uitstekend.
Enkele voorbeelden van tips zijn:
- Voeg meer koppen toe
- Gebruik populaire zoekwoorden in uw koppen
- Zorg ervoor dat uw koppen meer van elkaar verschillen
- Zorg ervoor dat uw beschrijvingen meer van elkaar verschillen
Met itemdetails
Naarmate de advertenties een tijdje hebben gelopen, kan je bij de itemdetails (of assets details) zien welke headlines en descriptions Google de voorkeur geeft en welke combinaties het vaakst vertoond worden. Met alle informatie die je krijgt, kan je zo de RSA’s verbeteren. Headlines die niet vertoond worden, kan je aanpassen of helemaal vervangen en na enige tijd herevalueren. Hieronder een screenshot van een RSA met bijhorende blauwe knop naar de itemdetails.
Tips & tricks
- To pin or not to pin
Om een beetje zeggenschap te hebben in de automatisering is het mogelijk om headlines of descriptions te pinnen op een bepaalde plaats. Hiermee ben je zeker dat een bepaalde boodschap (zoals je merknaam of een discaimer) altijd vertoond wordt. Wil je ook bepalen op welke plaats? Ook dat is mogelijk door het pinnen op een vaste positie, bijvoorbeeld headline 1, 2 of 3. Zet natuurlijk niet elke headline of descripion vast door te pinnen, want dan kan automatisering helemaal niets meer testen.
- Laat je creatieve brein los
Hoe meer headlines en descriptions je invult, hoe beter machinelearning z’n ding kan doen. Dus beperk jezelf niet tot het minimum (3 headlines en 2 descriptions) en laat de copywriter in jezelf los. Herevalueer van tijd tot tijd en blijf zo optimaliseren.
- Voeg advertentie extensies toe
- Benadruk de voordelen van je diensten/producten/merk
- …
Schakel Landra in
Nog geen tijd gehad om je oude zoekadvertenties om te bouwen naar Responsive Search Ads? Wij nemen graag je Google Ads account onder handen zodat jij met een gerust hart verder kan adverteren. Contacteer ons via het contactoformulier of bel ons even op wanneer het voor jou past.