Waarom zou je als bedrijf aanwezig moeten zijn op Facebook?

Facebook is niet alleen het grootste sociale netwerk ter wereld, maar het telt ook meer dan 3,8 miljoen actieve gebruikers in België. Het is dus een krachtig platform dat KMO’s kunnen gebruiken om in contact te komen met hun doelgroep en hun merkbekendheid te vergroten. Hieronder ​​enkele redenen waarom elke Belgische KMO een Facebookpagina zou kunnen gebruiken:

Verhoogde merkbekendheid

Facebook is een geweldig platform om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Door regelmatig updates te plaatsen in de vorm van tekst, afbeelding of video’s kan je je merk onder de aandacht brengen van een breed publiek. Een schoenenwinkel kan bijvoorbeeld afbeeldingen van de nieuwste collectie delen en volgers laten weten wanneer deze beschikbaar is. Door consequent je merk te promoten, kan je het bewustzijn vergroten en meer klanten aantrekken.

Directe klantencommunicatie

Facebook biedt ook de mogelijkheid om direct te communiceren met klanten. Je kan berichten ontvangen van klanten die vragen hebben over bepaalde producten of diensten en hier snel op reageren. Dit kan een belangrijke rol spelen in het opbouwen van klantrelaties en het vertrouwen in je bedrijf vergroten.

Nieuwe klanten bereiken

Facebook biedt ook de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken. Met de betaalde advertentiemogelijkheden kan je gericht adverteren op basis van interesses, demografie en locatie. Zo kan je advertenties richten op mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Dit kan leiden tot meer verkeer naar je website of winkel.

Verhoogde klantloyaliteit

Een Facebookpagina kan ook bijdragen aan klantloyaliteit. Door regelmatig updates te plaatsen, klantenservice te bieden en unieke inhoud te delen, kan je klanten betrokken houden bij het bedrijf en hen aanmoedigen om een aankoop te doen. Dit kan een belangrijke rol spelen bij zowel het behouden van huidige klanten, het aantrekken van nieuwe klanten en het verkleinen van klanten die afhaken (om dit laatste in marketing termen te gieten: de churn rate verlagen).  

Analyse van resultaten

Facebook biedt ook een analysetool waarmee er kan opgevolgd worden hoe goed de pagina presteert. Je kan zien hoeveel mensen je posts hebben bekeken, hoe vaak er op is geklikt, of het bericht is gedeeld en zo veel meer. Door deze statistieken te vergelijken met andere posts, kan je bepalen welke producten, merken of berichtvormen (foto, collage, video,..) het beste werken in termen van populariteit of bereik. Met deze waardevolle informatie kan je een marketingstrategie bepalen en opvolgen. 

Wanneer je er voor kiest om met je bedrijf aanwezig te zijn op Facebook, is het nodig om dit te blijven onderhouden. Klanten verwachten regelmatig updates of een antwoord op een gestelde vraag. Een Facebookpagina waarbij de laatste post dateert van maanden of jaren geleden zal eerder een negatief beeld schetsen dan een positieve bijdrage zijn aan merkbekendheid.

Aanwezigheid kost tijd

Uiteraard kost het beheren van een Facebookpagina wel wat tijd. Dit is tijd die niet meer gebruikt kan worden om de dagdagelijkse taken uit te voeren om het bedrijf draaiende houden. Soms kan je wel wat tijd maken om een update te posten, maar blijft er niet veel meer over om de reacties te beantwoorden of de resultaten te analyseren. In welke mate dan ook, is een samenwerking met Landra mogelijk. Je kan ons inschakelen als partner voor het plaatsen van posts en het beheer van de bedrijfspagina. Zo kan jij blijven focussen op het algemeen beheer van het bedrijf en ben je hiernaast ook aanwezig op Facebook. Neem contact op voor meer informatie.