Google heeft veel verschillende producten waardoor het soms moeilijk is om het overzicht te bewaren. Voor kleine bedrijven is er Google Workspace en Landra zocht dit uit om te verduidelijken voor iedereen die geïnteresseerd is.

Google legt Workspace zelf als volgt uit: “De tools die u nodig heeft om uw bedrijf als een professional te runnen. Stel aangepaste e-mailadressen in, deel bestanden veilig online, neem op elk apparaat deel aan videochats en meer.” Vroeger was dit bekend onder Google G suite maar dit hebben ze onlangs hernoemd naar Google Workspace.

  • Gmail (e-mailservice)
  • Drive (opslagservice in cloud)
  • Meet (videovergaderingen)
  • Agenda
  • Chat
  • Documenten (tekstbestanden)
  • Spreadsheets (rekenbladen)
  • Presentaties (online voorstelling/voordracht)
  • Formulieren (enquêtes)
  • Websites
  • Keep (notities)

Betalende versies

Wanneer je op de website van Google Workspace terechtkomt, krijg je heel wat informatie te verwerken. Vrijwel onmiddellijk staat er een overzicht van de mogelijke formules en wat hierin zit inbegrepen. Hier lijken enkel betalende versies mogelijk, maar je kan ze wel goed met elkaar vergelijken.

Verborgen gratis versie

Verstopt op een ander deel van de website vind je echter Workspace Essentials, de gratis versie van Workspace. Uiteraard met meer beperkingen maar voor de kleine zelfstandigen zeker voldoende. Zo zijn Google Drive, Meet, chat, Docs (de tegenhanger van Microsoft Word), Sheets (de tegenhanger van Microsoft Excel) en Slides (de tegenhanger van Microsoft Powerpoint) inbegrepen. Je moet geen @gmail mailadres gebruiken maar kan gewoon een account aanmaken met je bestaande @jebedrijf mailadres.

Hoe werkt het?

  1. Log je in op https://workspace.google.com/essentials
  2. Nodig de andere mensen uit je bedrijf uit om mee samen te werken.
  3. Start met samenwerken!

Het grote voordeel is dat het niet nodig is om software te installeren. Bovendien is het mogelijk om alle tools te gebruiken op alle apparaattypes, of je nu wil werken op je laptop, tablet of smartphone, alles is mogelijk. Zeker voor mensen die op de baan zijn is dat een handige tool. Ook iedereen op kantoor kan direct aan de files die bewerkt werden zonder dat deze nog moeten doorgestuurd of overgezet worden. Het is zelfs mogelijk om met meerdere personen tegelijk in een bestand te werken. Zo kan je echt samenwerken, ook al ben je niet fysiek samen op dezelfde locatie.

Bij Landra adviseren we onze klanten graag bij alle mogelijkheden die er bestaan om hun bedrijf te verbeteren. Onze ervaring delen we namelijk graag zodat jij zo optimaal je bedrijf kan beheren. Wij gaan verder voor jou. Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.

Bron: Helping employees unlock collaboration with a no-cost Google Workspace offer. | Google Cloud Blog