Wat zoeken werkzoekenden in een job? Handig om te weten wanneer je als KMO nieuwe werknemers wilt aanwerven.

Wanneer je nieuwe werknemers wil aantrekken is het belangrijk om rekening te houden met de competitieve arbeidsmarkt. Maar wat moet je nieuwe werknemers nu juist bieden? Wat verwachten werknemers anno 2023 van hun werkgever? Randstad voerde het “Employer Brand Research” uit. Een jaarlijks onderzoek om de belangrijkste criteria te bepalen op basis waarvan werkzoekenden een job kiezen. De studie vroeg om vijftien criteria te beoordelen en scores toe te kennen en de resultaten bleven consistent met voorgaande jaren.

Criteria voor het kiezen van een bedrijf of organisatie

  1. Salaris en voordelen
  2. Prettige werksfeer
  3. Jobgarantie
  4. Work-Life Balance
  5. Locatie van het bedrijf
  6. Financiële gezondheid
  7. Interessante jobinhoud
  8. Carrière vooruitzichten
  9. Goede opleidingsmogelijkheden
  10. Thuis werken
  11. Goede reputatie
  12. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
  13. Hoogwaardige producten en diensten
  14. Sterk management en leiderschap
  15. Diversiteit en inclusie

Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden – het belangrijkste criterium

Uit de enquête is gebleken dat “salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden” het meest cruciale criterium bleven om voor een bedrijf of organisatie te kiezen als werkzoekende. Het scoorde aanzienlijk hoger dan de tweede en derde criteria – “aangename werksfeer” en “werkzekerheid”. De auteurs van het onderzoek schreven het belang van “salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden” toe aan de forse stijging van de kosten van levensonderhoud in het afgelopen jaar. Dit is dus zeker iets waarmee je rekening moet houden wanneer je nieuw talent voor uw bedrijf wil aantrekken.

Werkzekerheid – een verrassend resultaat 

Het is verrassend dat “werkzekerheid” een belangrijk criterium blijft bij het kiezen van een werkgever, ondanks het recordaantal vacatures. Deze bevinding suggereert dat werkzoekenden niet alleen op zoek zijn naar een baan, maar ook naar een carrière op lange termijn. Aarzel dus niet om je huidige werknemers en eventuele toekomstige werknemers mee te betrekken in de langetermijnplanning van je bedrijf. Zo creëert je niet alleen betrokkenheid maar zorg je er ook voor dat men begrijpt dat je KMO je nauw aan het hart ligt.

Locatie van het bedrijf – Een nieuwe ontwikkeling 

De locatie van het bedrijf kwam verrassend genoeg op de vijfde plaats, de hoogste ooit. Ondanks de toename van thuiswerk blijft de locatie van het bedrijf een essentieel criterium voor werkzoekenden. De verwachting was dat dit criterium door de toename van het thuiswerken minder belangrijk zou worden, maar dat is niet het geval. En net hier kan je als KMO een voordeel uitspelen. Je kan zorgen voor lokale werkgelegenheid door de mensen uit je omgeving aan te trekken. Aarzel dus niet om je vacature in de directe omgeving te delen, misschien geeft het je wel het voordeel dat je nodig hebt op de arbeidsmarkt!

Impact van Covid-19 op de criteria voor het kiezen van een bedrijf of organisatie

De pandemie van Covid-19 heeft een aanzienlijke impact gehad op de arbeidsmarkt, waarbij veel bedrijven zich hebben aangepast aan werken op afstand en flexibele werkregelingen. Uit de Randstad-enquête bleek echter dat Covid-19 geen significante invloed had op de criteria die de keuze van werkgever bepalen.

Thuiswerken – Geen doorslaggevende factor

De enquête bevatte een nieuw criterium, ‘thuiswerken’, dat op de tiende plaats kwam, ver achter de dominante criteria. Dit resultaat geeft aan dat werkzoekenden nog steeds meer waarde hechten aan de traditionele criteria dan aan de nieuwe trend van werken op afstand. Hou er echter wel rekening mee dat in sommige sectoren men thuiswerk beschouwd als iets dat standaard moet mogelijk zijn binnen vooraf afgesproken criteria.

Conclusie

Het bieden van de juiste werkomgeving en arbeidsvoorwaarden is belangrijk om gemotiveerde werknemers aan te trekken voor uw bedrijf. Daarom zijn de resultaten van deze enquête dus zeker belangrijk om in het achterhoofd te houden wanneer je een vacature opstelt of  sollicitatiegesprek afneemt.